C.k. vagóny Velké války

z Chomutovského depa (železniční depozitář Národního technického muzea v Praze) a Legiovlaku.

 

V železničním depozitáři jsou dva vagóny s nimiž cestovali naši Rakousko – uherští pradědové na frontu Velké války.

1.   Krytý nákladní vagón vyrobený kolem roku 1904 pro k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands–Nordbahn – c.k. privilegovaná Severní dráha císaře Ferdinanda (KFNB). Společnost která jako první zahájila v roce 1839 železniční dopravu parostrojem na našem území mezi Vídní a Břeclaví. Vagón byl určen pro přepravu běžných zásilek a v případě potřeby armády (mobilizace–válka) i pro přepravu mužstva a koní – Für 40 Männer oder 6 Pferde – pro 40 Mužů nebo 6 Koní. Z provozu byl vyřazen v polovině 50let Československými státními dráhami, pro které jezdil od 28. října 1918.

Železniční vagóny – Für 40 Männer oder 6 Pferde i s Armeefahrküche M. 09

2.   Krytý nákladní vagón – Für 40 Männer oder 6 Pferde vyrobený firmou Ganz v Budapešti roku 1895 pro Magyar Királyi Államvasutak – Maďarské královské státní dráhy(MÁV) založené v roce 1868. Za Velké války byl určen pro přepravu zásob a materiálu na frontu či Für 40 Männer oder 6 Pferde – pro 40 Mužů nebo 6 Koní. Účastnil se také válečné přepravy a pro Československé státní dráhy jezdil až do roku 1959 (s pauzou ve II. světové válce kdy jezdil pro Slovenské železnice v Slovenském štátu).

 

Třetím vozem naši pradědečkové necestovali, ale po návratu z Velké války ho toužebně očekávali – vagón na přepravu piva.

3.   Chladící vagón na přepravu piva vyrobený firmou František Ringhoffer Smíchov v Praze roku 1896 pro Měšťanský pivovar v Plzni (Prazdroj), prodaný během Velké války Prvnímu akciovému pivovaru v Plzni (Gambrinus). Pro pivovary jezdil až do poloviny 50let.

Náklad se během přepravy chladil ledem. V zimě se zde topilo, proti zmrznutí nákladu – piva.

 

4.   Snad jediný vůz z Velké války, který je v současnosti v provozu je Krytý nákladní vagón výrobního čísla 72244 vyrobený firmou František Ringhoffer Smíchov v Praze roku 1906 pro kaiserlich-königliche Staatsbahnen – Císařsko–královské státní dráhy (k.k. StB) založené v roce 1884. Za Velké války byl určen pro přepravu zásob a materiálu na frontu či Für 40 Männer oder 6 Pferde – pro 40 Mužů nebo 6 Koní.

Dnes provozovaný Československou obcí legionářskou v projektu Legiovlak jako pojízdná kovárna – dílenský vůz. Slovenským vlastníkem byl opraven, při čemž se našlo výrobní číslo i stopy v kovovém rámu vozu po průstřelech z doby Velké války. Stal se z něho slovy klasika (plukovník Otto Wagner) „Slavný vůz“. Československé státní dráhy jej provozovaly do roku 1970, poté sloužil jako skladový vůz na Slovensku.

 

Zdroj:

Vlastní archiv

Osobní návštěva Chomutovského depa 2015

Osobní návštěva Legiovlaku – Karlovy Vary 2016

www.csol.cz

https://cs.wikipedia.org/wiki/Severn%C3%AD_dr%C3%A1ha_c%C3%ADsa%C5%99e_Ferdinanda

Kontakt

Vyhledávání

 Stránky zaměřené na vojenskou historii


 

Navštivte Náš Svět

Naše cestovatelské stránky


Rodinní Válečníci jsou Archivovány

Novinky

12.07.2017 20:46

Desátník Slovenského štátu Tomáš Josef Lužbeták

Přiženěním jsem získal další příbuzné válečníky. Jedním z nich je i strýc manželčina otce (bratr jeho matky) Desátník Tomáš Josef Lužbeták.
28.06.2017 10:51

Příslušník SNB Strážmistr Ladislav Mašek

Článek popisující životní osudy dalšího Rodinného válečníka Ladislava Maška příslušníka SNB, zařazeného u Jáchymovských dolů .
06.08.2016 11:49

Popis Bojové jízdní rozvědky

Popis Bojové jízdní rozvědky  od 5., 7. a 8. střeleckého pluku Československých vojsk na Rusi od tehdejšího praporčíka Jiřího Zrzavého v červenci 1918 na Sibiři.      
05.08.2016 14:40

Jezdectvo Rakouska-uherska, předchůdce Jezdectva Československé branné moci

Jezdectvo na jehož základech budovala nová republika své jezdecké pluky.  Jejich organizace, počty, výzbroj a jejich uniformy, jež na počátku Velké války patřili již minulosti, ale i dnes jsou stále obdivované.
12.02.2016 12:39

Další Jezdectvo, tentokrát Jezdectvo Vládního vojska

Jezdectvo Vládního vojska 1939 - 1945
07.11.2015 15:19

Jak se stravovali Naši válečníci za Velké války

   Strava a polní kuchyně Rakousko-uherské armády za Velké války i ve Fotografii. K tomu několik polních kuhyní z evropských muzeí i moderních armád.
31.10.2015 16:51

Vagóny z Velké války – Für 40 Männer oder 6 Pferde

   V železničním depozitáři Národního technického muzea  (Praha) v Chomutově je i několik Vagónů s nimiž cestovali naši Rakousko – uherští pradědové na frontu Velké války.
04.10.2015 22:04

Rekonstrukce bojů na řece Soči v Třemošné na Plzeňsku

Rekonstrukce bojů na řece Soči – Isonzo v Itálii v roce 1915 aneb Třemošná na Plzeňsku 3. října 2015.
21.09.2015 18:45

Major jezdectva Josef Bilina, velitel I. divizionu 2. Jezdeckého pluku,

narozen roku 1893, původně Fähnrich Zeměbraneckého pěšího pluku 28. který upadl v roce 1915 do zajetí. Poté se  Josef Bilina přihlásil do srbské armády a Československého vojska na Rusi ... 
10.09.2015 12:58

Fotografován a popsán kořístní letoun Anatra DS Anasa

v NTM v Praze.  Anatra DS Anasa v kategorii Rakousko-Uherské vojenské letectvo -  Kaiserlich und Königlich Luftfahrtruppe .   
TOPlist

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si web zdarma!Webnode