z Chomutovského depa (železniční depozitář Národního technického muzea v Praze) a Legiovlaku.
V železničním depozitáři jsou dva vagóny s nimiž cestovali naši Rakousko – uherští pradědové na frontu Velké války.
1. Krytý nákladní vagón vyrobený kolem roku 1904 pro k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands–Nordbahn – c.k. privilegovaná Severní dráha císaře Ferdinanda (KFNB). Společnost která jako první zahájila v roce 1839 železniční dopravu parostrojem na našem území mezi Vídní a Břeclaví. Vagón byl určen pro přepravu běžných zásilek a v případě potřeby armády (mobilizace–válka) i pro přepravu mužstva a koní – Für 40 Männer oder 6 Pferde – pro 40 Mužů nebo 6 Koní. Z provozu byl vyřazen v polovině 50let Československými státními dráhami, pro které jezdil od 28. října 1918.
Železniční vagóny – Für 40 Männer oder 6 Pferde i s Armeefahrküche M. 09
2. Krytý nákladní vagón – Für 40 Männer oder 6 Pferde vyrobený firmou Ganz v Budapešti roku 1895 pro Magyar Királyi Államvasutak – Maďarské královské státní dráhy(MÁV) založené v roce 1868. Za Velké války byl určen pro přepravu zásob a materiálu na frontu či Für 40 Männer oder 6 Pferde – pro 40 Mužů nebo 6 Koní. Účastnil se také válečné přepravy a pro Československé státní dráhy jezdil až do roku 1959 (s pauzou ve II. světové válce kdy jezdil pro Slovenské železnice v Slovenském štátu).
Třetím vozem naši pradědečkové necestovali, ale po návratu z Velké války ho toužebně očekávali – vagón na přepravu piva.
3. Chladící vagón na přepravu piva vyrobený firmou František Ringhoffer Smíchov v Praze roku 1896 pro Měšťanský pivovar v Plzni (Prazdroj), prodaný během Velké války Prvnímu akciovému pivovaru v Plzni (Gambrinus). Pro pivovary jezdil až do poloviny 50let.
Náklad se během přepravy chladil ledem. V zimě se zde topilo, proti zmrznutí nákladu – piva.
4. Snad jediný vůz z Velké války, který je v současnosti v provozu je Krytý nákladní vagón výrobního čísla 72244 vyrobený firmou František Ringhoffer Smíchov v Praze roku 1906 pro kaiserlich-königliche Staatsbahnen – Císařsko–královské státní dráhy (k.k. StB) založené v roce 1884. Za Velké války byl určen pro přepravu zásob a materiálu na frontu či Für 40 Männer oder 6 Pferde – pro 40 Mužů nebo 6 Koní.
Dnes provozovaný Československou obcí legionářskou v projektu Legiovlak jako pojízdná kovárna – dílenský vůz. Slovenským vlastníkem byl opraven, při čemž se našlo výrobní číslo i stopy v kovovém rámu vozu po průstřelech z doby Velké války. Stal se z něho slovy klasika (plukovník Otto Wagner) „Slavný vůz“. Československé státní dráhy jej provozovaly do roku 1970, poté sloužil jako skladový vůz na Slovensku.
Zdroj:
Vlastní archiv
Osobní návštěva Chomutovského depa 2015
Osobní návštěva Legiovlaku – Karlovy Vary 2016
https://cs.wikipedia.org/wiki/Severn%C3%AD_dr%C3%A1ha_c%C3%ADsa%C5%99e_Ferdinanda
Jiří
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————