Rodinní Válečníci

Řecko

    

     Řecko jsme navštívili několikrát, výpravami převážně za horskou turistikou a památkami antického světa. Ale v Athénách jsme zhlédli také několik museí zaměřenou na vojenskou historii Řecka a této části Balkánu.

Uvedená otvírací doba a cena vstupného níže je z roku 2009.

 

     Jako hlavní museum kde začít, bych označil Athénské Válečné muzeum – Athens War Museum - (Πολεμικό Μουσείο).  Je to muzeum Řeckých ozbrojených sil, prezentující její historii a sbírkovou kolekci zbraní a předmětů od antického Řecka, Byzantskou říši, Otomanskou nadvládu, boje za nezávislost, I. a II. světovou válku a novodobé dějiny Řecka.

Muzeum vystavuje i pěknou sbírku chladných a palných zbraní od středověku po současnost z celého světa (Evropa, Čína, Japonsko a jiné).

Před vlastním muzeem je vystaveno několik letadel a na zbylém ochozu kolem muzea je  vystaveno několik děl a protiletadlových kanónů, také několik lodních min a torpéd.

 

Přístup: Muzeum je v centru města na třídě Leoforos Vasilissis Sofias (Vassilissis Sofias Avenue) – Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας jež začíná na               Gebirgskanone M.15 (Horské dělo Škoda 1915) náměstí Syntagma u Řeckého                                                                                               parlamentu – Hrob neznámého vojína  s Prezidentskou stráží. Pokračuje na východ asi 3 km. Po cestě minete dalších několik muzeí jež stojí za návštěvu – Benaki muzeum (rozhodně doporučuji), muzeum Kykladského umění, Byzantské muzeum, toto Válečné muzeum a nedaleko je i Galerie národního umění. Válečné muzeum je asi uprostřed této třídy. Stanice metra Evangelismos (Line 3) je vzdálena asi 200m na východ od muzea, a stanice Syntagma (Line 2 a 3) je asi 1 – 1, 5 km vzdálena na západ od muzea.

Adresa: War muzeum, Vassilissis Sofias Avenue (nebo Rizari 2), Athens 10675

Otvírací hodiny: Úterý – Sobota: 09:00 – 14:00,

Vstupné: 2 euro

Fotografování je povoleno – tolerováno (alespoň nikdo mi nic neříkal).

 

     Další velice zajímavou podívanou je Námořní historický park námořní lodní muzeum Řecka - Park of Maritime Tradition

Muzeum námořních historických lodí je umístěno v Athénách ve čtvrti Paleo Faliro ve starém přístavu Marina Flisvos. Kousek od plážového volejbalového centra, které bylo postaveno pro Letní olympijské hry v roce 2004 v Athénách.

Hlavní atrakcí lodního námořního muzea je pancéřový křižník Georgios Averof. Ale jsou tu zakotveny i další historické lodě. Torpédoborec třídy Fletcher, Velos D-16 (1 , historická námořní školní plachetnice, jachta HS Eugenios Eugenidis, historická námořní jachta Thalisomilissios a plavidlo které se účastnilo partizánského odboje za II. světové války.

Na břehu je k vidění replika válečné triémy Olympias, stavěna byla v letech 1985 – 1987 podle předpokladů britských restaurátorů a historických konstruktérů lodního stavitelství 500 let před naším letopočtem. Plavidlo prošlo několika zkouškami na moři. Na konec bylo rozhodnuto ji opravit, zakonzervovat a vystavit v námořním historickém parku. Kde se pro ni vybudoval speciální přístřešek s podstavcem.

Historická námořní jachta Thalisomilissios a plavidlo účastící se partizánského odboje

V době mé návštěvy byl přístupný pancéřový křižník Georgios Averof a torpédoborec Velos D-16. Na torpédoborci Velos D-16 byla přístupná pouze paluba. Veškeré nástavby a podpalubí byly uzavřeny a nejsou pravděpodobně ani normálně přístupné. (1

 

Přístup: Metrem z centrálního Athénského náměstí Syntagma na jih – zelenou trasou metra č. 1 do stanice Faliro (předposlední stanice). Kde přestoupíte na metro směrem na východ po pobřeží č. 3 do stanice Trocedero – Marina.

Nebo je možno jet Tramvají přímo z centrálního Athénského náměstí Syntagma na jih – tramvají č. 4 do stanice Trocedero – Marina (Marina Flisvos – Paleo Faliro). Lístek na tranvaj či metro stojí 1,20€ (duben 2015).  Adresa: Battle ship G. Averof, Marina Flisvos, Trokadero, Athens

Otvírací hodiny: V létě od června do konce září od 09:00 – 13:00 a o víkendech 18:00 – 20:00.

V zimě od října do konce května od 10:00 – 16:00, o víkendech zavřeno.

Vstupné na pancéřový křižník Georgios Averof: Dospělí – 2€, Studenti – 1,5€

Prohlídka torpédoborce Velos D-16 (1, byla zdarma stejně tak triéma Olympias.

Fotografování je povoleno – tolerováno (alespoň nikdo mi nic neříkal).

 

     Další zajímavým museem navazující na předešlé je Muzeum námořnictva – Nautical Museum.

Námořní muzeum Řecka bylo založeno v roce 1949 a prezentuje námořní historii od antického Řecka až po současnost. Jsou vystaveny modely lodí, prezentující starověké námořní obchodní a válečné plavidla, modely skutečných historických plavidel a modely vstahující se k historii Řeckého obchodního a válečného loďstva v 19. a 20. století. Dále jsou zde vystavovány staré malby stahující se k námořnictvu a malá kolekce zbraní, vojenského vyznamenání, uniforem, map a námořnického vybavení a pomůcek. Součástí muzea je významný archivní materiál s knihovnou obsahující více jak 10 000 knih.

Podstatnou část vystaveného materiálu tvoří sbírka Aristotle Onassis, kterou daroval muzeu.

 

Přístup: Metrem (Line 3) na předposlední stanici Faliro a dále autobusem podél pobřeží nebo na konečnou stanici Pireas a autobusem číslo 904 také podél pobřeží. Doporučuji na studovat předem.

Adresa: Nautical Museum, Akti Themistokleous, Freattys, Piraeus, Athens

Otvírací hodiny: Úterý – Neděle 09:00 – 14:00, Vstupné: 4 euro

Fotografování je zapovězeno – ale je tolerováno (alespoň nikdo mi nic neříkal).

Před muzeem je vystavena lodní výzbroj a věž ponorky Papanikolis Y-2 (na fotografii).

 

     No a poslední vojenskou atrakcí, ale i turistikou je Prezidentská stráž - Proedriki Froura, což je ceremoniální jednotka přezdívaná nebo nazývaná Evzones. Toto jméno nosily historické jednotky prvního nezávislého Řecka.

S prvním řeckým králem bavorským princem Otto v roce 1833 přišli vojenské jednotky Evropských mocností. V těchto jednotkách bylo i 10 praporů v Evropě naverbovaných Řeků. Tyto prapory se nazývali Skirmisher nebo Evzone. Z niž byla vyčleněna jedna rota na ochranu nového krále.

V roce 1836 byla část těchto praporů přejmenována na Horské prapory. Tyto jednotky byly používány na ochranu Řecko-turecké hranice, v boji proti osmanským povstalcům a banditům. V roce 1854 byli horské prapory přejmenovány na Skirmisher.

V prosinci 1867 bylo oficiálně zformováno několik praporů lehké pěchoty Evzones. O rok později 12. prosince 1868 byly z těchto praporů navíc zformovány dvě pěší a jedna jízdní rota, sloužící přímo k ochraně královského paláce a krále. Tak vznikla královská garda pojmenovaná jménem Agema a později přejmenována na Palácová garda.

Prapory Evzones byli sloučeny v roce 1897 v divizi při Řecko-osmanské válce. Prapory Evzones dále bojovali v I. světové válce, v následné Řecko-osmanské válce v Malé Asii a při Italské v pádu do Řecka v roce 1940. Po německém v pádu 1941 kdy byli téměř zmasakrovány, byli rozpuštěny. Po válce byli pravděpodobně obnoveny, ale po občanské válce v roce 1950 byli z cela zrušeny či rozpuštěny a zachována zůstala pouze Královská stráž. Ta v roce 1973 kdy s konečnou platností byla zrušena monarchie, byla přejmenována na Prezidentskou stráž - Proedriki Froura v počtu asi 120 mužů.

Dnes z tak původních praporů Evzones zbyla jen Prezidentská stráž, která je rekrutována z pozemních jednotek. Příslušníci této Prezidentské stráže musí kromě jiných požadavků býti minimálně 186cm vysocí.

Jejich oblek Fustanella vychází s tradičního řeckého obleku používaný v boji o nezávislost Řecka nad Otomankou říší. Jeho součástí je vlněný kilt (pánská sukně), vlněné bílé (krémové) punčochy a bavlněná volná halena. Hlavu zdobí červený fez s černými dlouhými třásněmi a nohy červené kožené pantofle s černou bambulí.

Dnes mají několik druhů ceremoniálních uniforem. Nejstarší uniforma Model 1914 „Doulamas“ – Blue pochází z roku 1910, kdy byla navrhnuta. Dnes je nazývána zimní a je používána od října do března.

Letní – béžová Model 1995 je používána v ostatních jarních a letních měsících roku.

Slavnostní uniforma je též světlá a její základ je stár 400 let. Používá se v neděli, ve dny státních svátků a státních oficiálních záležitostech.

Výstroj doplňuje černý kožený opasek se dvěma sumkami na náboje a pouzdro bodáku.

Jsou vyzbrojeni poloautomatickou puškou M1 Garand s nasazeným bajonetem, důstojníci šavlí.

Jinak jsou trénováni a ozbrojeni jako lehká pěchota, pro případ nenadálé situace a oblečeni do standardní řecké uniformy.

K jejich povinnostem patří držet stráž před prezidentským palácem a před řeckým parlamentem u hrobu neznámého vojína. Kde se střídají v každou celou hodinu. Zúčastňovat se slavnostních přehlídek a ceremonií a vyvěsovat a spouštět každé ráno a večer státní vlajku na Akropoli. Především však jsou určeni k ochraně prezidenta Helénské republiky.

Dnešní Prezidentská stráž za svou dobu trvání vystřídala několik názvů, nejprve Agema – Άγημα - Jednotka , Královská stráž, Palácová stráž, Vlajková stráž – Stráž vlajky, Stráž hrobu neznámého vojína a od roku 1974 Prezidentskou stráž – Proedriki Froura.

Další Fotografie Evzones naleznete Zde!

Poznámky:

1) Velos (Βέλος) D-16 1959-1991

Torpédoborec třídy Fletcher, USS Charrette (DD – 581), byl nabídnut k prodeji Spojenými státy Řecku v roce 1959. Plavidlo bylo předáno 15. července 1959 a přejmenováno na Velos D-16. Celkem bylo Řecku v letech 1959 – 60 dodány 4 ks torpédoborců této třídy. Dalších 2 torpédoborci této třídy Řecko odkoupilo v roce 1962. A 4 ks získalo v letech 1980 – 82 od SRN.

Stavba plavidla byla zahájena v Bostonu Naval Shipyard 20. února 1942 a uvedeno do provozu 18. května 1943. Plavidlo bylo pojmenováno Charette a dostalo kódové označení DD 581 a bylo zařazeno do služeb US Navy.

V květnu 1973 torpédoborec pod velením Komodora N. Pappas, odplul do Itálie, jako protest proti vojenskému diktátorskému režimu a puči jenž proběhl v Řecku v roce 1967 (takzvaný plukovnický puč).

Plavidlo bylo vráceno Řecku, ale 6 důstojníků a 25 poddůstojníků zůstalo v Itálii a získalo status politických uprchlíků. Torpédoborec Velos D-16 byl vyřazen ze služby 26. února 1991 a zakotven v Námořním historickém parku v Athénách jako muzejní exponát.

Technické parametry: délka 114,6m , šířka 12m - 5,5m, výtlak prázdné lodi 2 100t, výtlak plné lodi 3 050 t, rychlost 35 uzlů, válečná posádka kolem 350 mužů

Výzbroj: 4 děla ráže 127mm, tři dvoj kulomety ráže 12,7mm, jeden pětihlavňový otočný torpédomet ráže 533mm ,vrhač hlubinných min

 

Zdroje:

Osobní návštěva Athén– osobní poznámky – vlastní archiv

https://www.bsaverof.com/

https://www.hellenicnavy.gr/

https://www.hmm.gr/portal/page?_pageid=33,108377&_dad=portal&_schema=PORTAL

www.warmuseum.gr

https://en.wikipedia.org/wiki/Evzones

https://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?106055-The-Greek-Presidential-Guard

https://en.wikipedia.org/wiki/Athens_War_Museum

https://www.hellenicnavy.gr/index_en.asp

https://www.warshipsww2.eu/lode.php?language=&period=&idtrida=242&tridit=kodtxt,kodcis&showod=0&zobraz=A

https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C3%ADda_Fletcher

Kontakt

Vyhledávání

 Stránky zaměřené na vojenskou historii


 

Navštivte Náš Svět

Naše cestovatelské stránky


Rodinní Válečníci jsou Archivovány

Novinky

22.03.2024 22:01

Přepracován článek o českém

C. a K  hulánském pluku Alexandra II. ruského cara č. 11, včetně článků o dvou příslušnících 2. jezdeckého pluku, pozdějším Štábním kapitánu jezdectva v záloze Kašparu Hintermüllerovi a podplukovníkovi jezdectva Josefu Kořínkovi. Přidán též článek o bratrech Bilíkových, Františkovi a Josefovi. První byl povýšen in memoriam do hodnosti brigádního generála a druhý byl poručíkem jezdectva v záloze. Oba též byli příslušníci 2. jezdeckého pluku ruských legií.   C. a K. český hulánský pluk Alexandra II. ruského cara č. 11 Více zde: https://rodinnivalecnici.webnode.cz/rakousko-uhersko/jezdectvo-rakouska-uherska/jezdecke-pluky-rakouska-uherska/    C. a K. český hulánský pluk Alexandra II. ruského cara č. 11 Více zde: https://rodinnivalecnici.webnode.cz/rakousko-uhersko/jezdectvo-rakouska-uherska/jezdecke-pluky-rakouska-uherska/    C. a K. český hulánský pluk Alexandra II. ruského cara č. 11 Více zde:...
06.02.2024 22:17

Lékař pluku Otakar Karlík

   Pozdější Plukovník zdravotnictva Otakar Karlík, jeho cesta a služba ...
08.12.2023 22:07

Další důstojník 2. jezdekeho pluku Zrzavý Jiří

Štábní kapitán jezdectva Jiří Zrzavý, jeho nadřízený do kvalifikační listiny napsal: „Velmi spolehlivý vůdce v boji rozvážný … Velmi statečný“.
08.12.2023 21:39

Major Emil Schubert Edler von Schutterstein

Šlechtic mezi legionáři, slovní spojení zní stejně utopisticky jako pan továrník mezi proletáři. Přesto pozdější Major jezdectva Emil Schubert Edler von Schuttersein, byl důstojníkem 2. jezdeckého pluku a jezdecké umění předával svým kolegům a později se podílel na vypracování jezdeckého řádu.
05.12.2023 22:22

Poddůstojník Ladislav Brož legionářského 2. jízdního pluku,

Poddůstojník Ladislav Brož legionářského 2. jízdního pluku, začínal jako jezdec u Rakousko–Uherského u Hulánského pluku č. 11 a po vzniku Československa sloužil až do okupace u Dragounského pluku 2 v Olomouci.
02.12.2023 22:51

Dragounský pluk 2

Kompletně přepracován článek o 20ti leté historii Jezdeckého (později Dragounského) pluku 2 v Československé branné moci.
09.12.2022 21:36

Velitel eskadrony 2. jízdního pluku na magistrále Brigádní generál JUDr. Josef Koutňák

Po návratu z Ruska pozdější Brigádní generál JUDr. Josef Koutňák dostudoval v roce 1921 právnickou fakultu a v roce 1922 absolvoval Válečnou školu v Praze. Postupně velel jezdeckým plukům 10 a 8, jezdecké brigádě 1, byl přednostou I.2. jezdeckého oddělení v MNO. Poté byl velitelem jezdecké brigády 2 a následně 2. Rychlé divize. Aktivně působil v odboji za II. světové války a v únoru 1945 byl zatčen. V červenci 1945 byl jmenován velitelem tankového sboru. V roce 1948 byl penzionován.  
04.12.2022 21:20

Poručík zdravotní služby Vladimír Hobza 2. Jezdeckého

pluku ruských legií, pozdější Plukovník jezdectva a poslední velitel Dragounského pluku 7 a jako Brigádní generál velitel poválečné 16. divize v Karlových Varech.  
03.12.2022 23:29

Kapitán legií Josef Dostál - Pozdější Přednosta Jezdectva

muž, jenž velel jezdecké četě, eskadroně, korouhvi, Jezdeckému pluku 4 v Klatovech, Jezdecké brigádě 1. Byl také profesorem Velitelské školy v Praze a přednosta I/2. oddělení jezdectva a remontnictva na MNO v Praze – Divizní generál in memoriam Josef Dostál.  
26.05.2019 21:26

Svobodník Ján Baumann

letecký mechanik Leteckého pluku 3 a příslušník letecké skupiny Československé zahraniční armády ve Francii ...
TOPlist

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode