Řecko

    

     Řecko jsme navštívili několikrát, výpravami převážně za horskou turistikou a památkami antického světa. Ale v Athénách jsme zhlédli také několik museí zaměřenou na vojenskou historii Řecka a této části Balkánu.

Uvedená otvírací doba a cena vstupného níže je z roku 2009.

 

     Jako hlavní museum kde začít, bych označil Athénské Válečné muzeum – Athens War Museum - (Πολεμικό Μουσείο).  Je to muzeum Řeckých ozbrojených sil, prezentující její historii a sbírkovou kolekci zbraní a předmětů od antického Řecka, Byzantskou říši, Otomanskou nadvládu, boje za nezávislost, I. a II. světovou válku a novodobé dějiny Řecka.

Muzeum vystavuje i pěknou sbírku chladných a palných zbraní od středověku po současnost z celého světa (Evropa, Čína, Japonsko a jiné).

Před vlastním muzeem je vystaveno několik letadel a na zbylém ochozu kolem muzea je  vystaveno několik děl a protiletadlových kanónů, také několik lodních min a torpéd.

 

Přístup: Muzeum je v centru města na třídě Leoforos Vasilissis Sofias (Vassilissis Sofias Avenue) – Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας jež začíná na               Gebirgskanone M.15 (Horské dělo Škoda 1915) náměstí Syntagma u Řeckého                                                                                               parlamentu – Hrob neznámého vojína  s Prezidentskou stráží. Pokračuje na východ asi 3 km. Po cestě minete dalších několik muzeí jež stojí za návštěvu – Benaki muzeum (rozhodně doporučuji), muzeum Kykladského umění, Byzantské muzeum, toto Válečné muzeum a nedaleko je i Galerie národního umění. Válečné muzeum je asi uprostřed této třídy. Stanice metra Evangelismos (Line 3) je vzdálena asi 200m na východ od muzea, a stanice Syntagma (Line 2 a 3) je asi 1 – 1, 5 km vzdálena na západ od muzea.

Adresa: War muzeum, Vassilissis Sofias Avenue (nebo Rizari 2), Athens 10675

Otvírací hodiny: Úterý – Sobota: 09:00 – 14:00,

Vstupné: 2 euro

Fotografování je povoleno – tolerováno (alespoň nikdo mi nic neříkal).

 

     Další velice zajímavou podívanou je Námořní historický park námořní lodní muzeum Řecka - Park of Maritime Tradition

Muzeum námořních historických lodí je umístěno v Athénách ve čtvrti Paleo Faliro ve starém přístavu Marina Flisvos. Kousek od plážového volejbalového centra, které bylo postaveno pro Letní olympijské hry v roce 2004 v Athénách.

Hlavní atrakcí lodního námořního muzea je pancéřový křižník Georgios Averof. Ale jsou tu zakotveny i další historické lodě. Torpédoborec třídy Fletcher, Velos D-16 (1 , historická námořní školní plachetnice, jachta HS Eugenios Eugenidis, historická námořní jachta Thalisomilissios a plavidlo které se účastnilo partizánského odboje za II. světové války.

Na břehu je k vidění replika válečné triémy Olympias, stavěna byla v letech 1985 – 1987 podle předpokladů britských restaurátorů a historických konstruktérů lodního stavitelství 500 let před naším letopočtem. Plavidlo prošlo několika zkouškami na moři. Na konec bylo rozhodnuto ji opravit, zakonzervovat a vystavit v námořním historickém parku. Kde se pro ni vybudoval speciální přístřešek s podstavcem.

Historická námořní jachta Thalisomilissios a plavidlo účastící se partizánského odboje

V době mé návštěvy byl přístupný pancéřový křižník Georgios Averof a torpédoborec Velos D-16. Na torpédoborci Velos D-16 byla přístupná pouze paluba. Veškeré nástavby a podpalubí byly uzavřeny a nejsou pravděpodobně ani normálně přístupné. (1

 

Přístup: Metrem z centrálního Athénského náměstí Syntagma na jih – zelenou trasou metra č. 1 do stanice Faliro (předposlední stanice). Kde přestoupíte na metro směrem na východ po pobřeží č. 3 do stanice Trocedero – Marina.

Nebo je možno jet Tramvají přímo z centrálního Athénského náměstí Syntagma na jih – tramvají č. 4 do stanice Trocedero – Marina (Marina Flisvos – Paleo Faliro). Lístek na tranvaj či metro stojí 1,20€ (duben 2015).  Adresa: Battle ship G. Averof, Marina Flisvos, Trokadero, Athens

Otvírací hodiny: V létě od června do konce září od 09:00 – 13:00 a o víkendech 18:00 – 20:00.

V zimě od října do konce května od 10:00 – 16:00, o víkendech zavřeno.

Vstupné na pancéřový křižník Georgios Averof: Dospělí – 2€, Studenti – 1,5€

Prohlídka torpédoborce Velos D-16 (1, byla zdarma stejně tak triéma Olympias.

Fotografování je povoleno – tolerováno (alespoň nikdo mi nic neříkal).

 

     Další zajímavým museem navazující na předešlé je Muzeum námořnictva – Nautical Museum.

Námořní muzeum Řecka bylo založeno v roce 1949 a prezentuje námořní historii od antického Řecka až po současnost. Jsou vystaveny modely lodí, prezentující starověké námořní obchodní a válečné plavidla, modely skutečných historických plavidel a modely vstahující se k historii Řeckého obchodního a válečného loďstva v 19. a 20. století. Dále jsou zde vystavovány staré malby stahující se k námořnictvu a malá kolekce zbraní, vojenského vyznamenání, uniforem, map a námořnického vybavení a pomůcek. Součástí muzea je významný archivní materiál s knihovnou obsahující více jak 10 000 knih.

Podstatnou část vystaveného materiálu tvoří sbírka Aristotle Onassis, kterou daroval muzeu.

 

Přístup: Metrem (Line 3) na předposlední stanici Faliro a dále autobusem podél pobřeží nebo na konečnou stanici Pireas a autobusem číslo 904 také podél pobřeží. Doporučuji na studovat předem.

Adresa: Nautical Museum, Akti Themistokleous, Freattys, Piraeus, Athens

Otvírací hodiny: Úterý – Neděle 09:00 – 14:00, Vstupné: 4 euro

Fotografování je zapovězeno – ale je tolerováno (alespoň nikdo mi nic neříkal).

Před muzeem je vystavena lodní výzbroj a věž ponorky Papanikolis Y-2 (na fotografii).

 

     No a poslední vojenskou atrakcí, ale i turistikou je Prezidentská stráž - Proedriki Froura, což je ceremoniální jednotka přezdívaná nebo nazývaná Evzones. Toto jméno nosily historické jednotky prvního nezávislého Řecka.

S prvním řeckým králem bavorským princem Otto v roce 1833 přišli vojenské jednotky Evropských mocností. V těchto jednotkách bylo i 10 praporů v Evropě naverbovaných Řeků. Tyto prapory se nazývali Skirmisher nebo Evzone. Z niž byla vyčleněna jedna rota na ochranu nového krále.

V roce 1836 byla část těchto praporů přejmenována na Horské prapory. Tyto jednotky byly používány na ochranu Řecko-turecké hranice, v boji proti osmanským povstalcům a banditům. V roce 1854 byli horské prapory přejmenovány na Skirmisher.

V prosinci 1867 bylo oficiálně zformováno několik praporů lehké pěchoty Evzones. O rok později 12. prosince 1868 byly z těchto praporů navíc zformovány dvě pěší a jedna jízdní rota, sloužící přímo k ochraně královského paláce a krále. Tak vznikla královská garda pojmenovaná jménem Agema a později přejmenována na Palácová garda.

Prapory Evzones byli sloučeny v roce 1897 v divizi při Řecko-osmanské válce. Prapory Evzones dále bojovali v I. světové válce, v následné Řecko-osmanské válce v Malé Asii a při Italské v pádu do Řecka v roce 1940. Po německém v pádu 1941 kdy byli téměř zmasakrovány, byli rozpuštěny. Po válce byli pravděpodobně obnoveny, ale po občanské válce v roce 1950 byli z cela zrušeny či rozpuštěny a zachována zůstala pouze Královská stráž. Ta v roce 1973 kdy s konečnou platností byla zrušena monarchie, byla přejmenována na Prezidentskou stráž - Proedriki Froura v počtu asi 120 mužů.

Dnes z tak původních praporů Evzones zbyla jen Prezidentská stráž, která je rekrutována z pozemních jednotek. Příslušníci této Prezidentské stráže musí kromě jiných požadavků býti minimálně 186cm vysocí.

Jejich oblek Fustanella vychází s tradičního řeckého obleku používaný v boji o nezávislost Řecka nad Otomankou říší. Jeho součástí je vlněný kilt (pánská sukně), vlněné bílé (krémové) punčochy a bavlněná volná halena. Hlavu zdobí červený fez s černými dlouhými třásněmi a nohy červené kožené pantofle s černou bambulí.

Dnes mají několik druhů ceremoniálních uniforem. Nejstarší uniforma Model 1914 „Doulamas“ – Blue pochází z roku 1910, kdy byla navrhnuta. Dnes je nazývána zimní a je používána od října do března.

Letní – béžová Model 1995 je používána v ostatních jarních a letních měsících roku.

Slavnostní uniforma je též světlá a její základ je stár 400 let. Používá se v neděli, ve dny státních svátků a státních oficiálních záležitostech.

Výstroj doplňuje černý kožený opasek se dvěma sumkami na náboje a pouzdro bodáku.

Jsou vyzbrojeni poloautomatickou puškou M1 Garand s nasazeným bajonetem, důstojníci šavlí.

Jinak jsou trénováni a ozbrojeni jako lehká pěchota, pro případ nenadálé situace a oblečeni do standardní řecké uniformy.

K jejich povinnostem patří držet stráž před prezidentským palácem a před řeckým parlamentem u hrobu neznámého vojína. Kde se střídají v každou celou hodinu. Zúčastňovat se slavnostních přehlídek a ceremonií a vyvěsovat a spouštět každé ráno a večer státní vlajku na Akropoli. Především však jsou určeni k ochraně prezidenta Helénské republiky.

Dnešní Prezidentská stráž za svou dobu trvání vystřídala několik názvů, nejprve Agema – Άγημα - Jednotka , Královská stráž, Palácová stráž, Vlajková stráž – Stráž vlajky, Stráž hrobu neznámého vojína a od roku 1974 Prezidentskou stráž – Proedriki Froura.

Další Fotografie Evzones naleznete Zde!

Poznámky:

1) Velos (Βέλος) D-16 1959-1991

Torpédoborec třídy Fletcher, USS Charrette (DD – 581), byl nabídnut k prodeji Spojenými státy Řecku v roce 1959. Plavidlo bylo předáno 15. července 1959 a přejmenováno na Velos D-16. Celkem bylo Řecku v letech 1959 – 60 dodány 4 ks torpédoborců této třídy. Dalších 2 torpédoborci této třídy Řecko odkoupilo v roce 1962. A 4 ks získalo v letech 1980 – 82 od SRN.

Stavba plavidla byla zahájena v Bostonu Naval Shipyard 20. února 1942 a uvedeno do provozu 18. května 1943. Plavidlo bylo pojmenováno Charette a dostalo kódové označení DD 581 a bylo zařazeno do služeb US Navy.

V květnu 1973 torpédoborec pod velením Komodora N. Pappas, odplul do Itálie, jako protest proti vojenskému diktátorskému režimu a puči jenž proběhl v Řecku v roce 1967 (takzvaný plukovnický puč).

Plavidlo bylo vráceno Řecku, ale 6 důstojníků a 25 poddůstojníků zůstalo v Itálii a získalo status politických uprchlíků. Torpédoborec Velos D-16 byl vyřazen ze služby 26. února 1991 a zakotven v Námořním historickém parku v Athénách jako muzejní exponát.

Technické parametry: délka 114,6m , šířka 12m - 5,5m, výtlak prázdné lodi 2 100t, výtlak plné lodi 3 050 t, rychlost 35 uzlů, válečná posádka kolem 350 mužů

Výzbroj: 4 děla ráže 127mm, tři dvoj kulomety ráže 12,7mm, jeden pětihlavňový otočný torpédomet ráže 533mm ,vrhač hlubinných min

 

Zdroje:

Osobní návštěva Athén– osobní poznámky – vlastní archiv

http://www.bsaverof.com/

http://www.hellenicnavy.gr/

http://www.hmm.gr/portal/page?_pageid=33,108377&_dad=portal&_schema=PORTAL

www.warmuseum.gr

http://en.wikipedia.org/wiki/Evzones

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?106055-The-Greek-Presidential-Guard

http://en.wikipedia.org/wiki/Athens_War_Museum

http://www.hellenicnavy.gr/index_en.asp

http://www.warshipsww2.eu/lode.php?language=&period=&idtrida=242&tridit=kodtxt,kodcis&showod=0&zobraz=A

http://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C3%ADda_Fletcher

Kontakt

Vyhledávání

 Stránky zaměřené na vojenskou historii


 

Navštivte Náš Svět

Naše cestovatelské stránky


Rodinní Válečníci jsou Archivovány

Novinky

19.11.2017 22:54

Začínáme prezentovat pár Osobních předmětů z dob Vělké války našich Válečníků

Máme zde šavli - Kozáckou Šašku, Identifikační známku, A pár dektetů k vyznamenání či k povýšení
12.07.2017 20:46

Desátník Slovenského štátu Tomáš Josef Lužbeták

Přiženěním jsem získal další příbuzné válečníky. Jedním z nich je i strýc manželčina otce (bratr jeho matky) Desátník Tomáš Josef Lužbeták.
28.06.2017 10:51

Příslušník SNB Strážmistr Ladislav Mašek

Článek popisující životní osudy dalšího Rodinného válečníka Ladislava Maška příslušníka SNB, zařazeného u Jáchymovských dolů .
06.08.2016 11:49

Popis Bojové jízdní rozvědky

Popis Bojové jízdní rozvědky  od 5., 7. a 8. střeleckého pluku Československých vojsk na Rusi od tehdejšího praporčíka Jiřího Zrzavého v červenci 1918 na Sibiři.      
05.08.2016 14:40

Jezdectvo Rakouska-uherska, předchůdce Jezdectva Československé branné moci

Jezdectvo na jehož základech budovala nová republika své jezdecké pluky.  Jejich organizace, počty, výzbroj a jejich uniformy, jež na počátku Velké války patřili již minulosti, ale i dnes jsou stále obdivované.
12.02.2016 12:39

Další Jezdectvo, tentokrát Jezdectvo Vládního vojska

Jezdectvo Vládního vojska 1939 - 1945
07.11.2015 15:19

Jak se stravovali Naši válečníci za Velké války

   Strava a polní kuchyně Rakousko-uherské armády za Velké války i ve Fotografii. K tomu několik polních kuhyní z evropských muzeí i moderních armád.
31.10.2015 16:51

Vagóny z Velké války – Für 40 Männer oder 6 Pferde

   V železničním depozitáři Národního technického muzea  (Praha) v Chomutově je i několik Vagónů s nimiž cestovali naši Rakousko – uherští pradědové na frontu Velké války.
04.10.2015 22:04

Rekonstrukce bojů na řece Soči v Třemošné na Plzeňsku

Rekonstrukce bojů na řece Soči – Isonzo v Itálii v roce 1915 aneb Třemošná na Plzeňsku 3. října 2015.
21.09.2015 18:45

Major jezdectva Josef Bilina, velitel I. divizionu 2. Jezdeckého pluku,

narozen roku 1893, původně Fähnrich Zeměbraneckého pěšího pluku 28. který upadl v roce 1915 do zajetí. Poté se  Josef Bilina přihlásil do srbské armády a Československého vojska na Rusi ... 
TOPlist

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si web zdarma!Webnode