Karel (Karl) Vymětal *1897

<span style="font-family: " times="" new="" roman";="" font-size:="" 12pt;="" "" "times="" "" cs;="" "" "" ar-sa;"="">Verze 2 / 23.11. 2013

   Narodil se 13. června 1897 v Bosně a Hercegovině v Sarajevu, kde také vyrůstal. Ale jeho domovská příslušnost (dnes se řekne trvalá adresa) byla Šternberk na Moravě – po otci. Otec František Vymětal byl Militärrechnungobersoffizial 2. Klasse (Vrchní vojenský účetní oficiál – kapitán) účetním důstojníkem v Rakousko – Uherské armádě. Pracoval jako cenzurant a revident účtárny intendance u 15. sboru v Sarajevu, později u 1. pěší divize taktéž v Sarajevu.

 

Mohl narukovat do Rakousko – Uherské armády asi v roce 1916 (ale je možné, že až o rok později). Nastoupil do zatím neznámé vojenské akademie nebo kadetní školy jako její posluchač – Zögling. V prvním pololetí roku 1918 (je možné že již v roce 1917) byl poslán do Uherska (Maďarska) do města Szeged (Segedíň) ve čtvrti Rokus. Zde byl zapsán do leteckého kurzu  KuK Luftfahrtruppen  (Kaiserlich und Königlich Luftfahrtruppen). Což je Rakousko-Uherské vojenské letectvo, zde s největší pravděpodobností absolvoval kurz pro vojenské letecké pozorovatele či piloty.

Za kasárna mu sloužila Fraujungen schule (Dívčí škola), jenž byla dána k dispozici (zabavena) vojsku. Odtud zaslal své sestře Dorotce pohlednici, kterou sám namaloval s přáním vše nejlepšího k narozeninám. Předlohou mu mohla býti panoráma města kreslená z vyvýšeniny nad městem, věže nad hřbitovem v pravo mají podobný profil jako věže Segedíňké univerzity.

Zde v Szeged působily dvě Fliegerersatzkompagnie Letecké náhradní (doplňovací - výcvikové) roty Nr. 5 a Nr. 7 (1. Flek 5 zde byl na letišti v Szeged (Segedíň) - Rokus umístěn od 1. ledna 1915. Tato výcviková jednotka byla určena k střednímu pokračovacímu výcviku. Flek 7 byla také umístěna na letišti v Szeged (Segedíň) – Rokus, ale později byla poslána na letiště v Koloszvar. U jaké jednotky Flek v Segedíně mohl působit zatím netušíme. Pravděpodobně však již dříve musel někde vykonat začátečnický – elementární pilotní kurz, například u Flek 1, 3 či 4.

Nejpozději na začátku září 1918 (ale pravděpodobně o několik měsíců dříve) byl poslán do pokračovací letecké školy na letišti Wiener Neustadt (2. Zde taktéž působily dvě Fliegerersatzkompagnie Nr. 6 a Nr. 8, obě určeny k pokračujícímu výcviku. Ani zde netušíme u které jednotky Flek mohl působit. U Flek 8 složilo mnoho pilotů závěrečnou zkoušku. Pravděpodobně byli noví piloti ve Vídeňském Novém Městě podrobováni pilotní zkoušce a po úspěšném vykonání jim byl vystaven mezinárodní pilotní průkaz (3.

Ilustrační foto leteckého personálu KuK Luftfahrtruppen (Foker D.II)

Zde ho zastihla smrt, stalo se tak 19. září 1918. Podle služebních záznamů není zcela jasné zda zemřel  ve Vídeňském Novém Městě či v samotné Vídni. Není ani jasné zda, zemřel na následky letecké nehody, kterých bylo v leteckých školách požehnaně. Nebo podle vyprávění jeho sester (Theodory a Mařenky) na závažnou chorobu (španělská chřipka). Ty ovšem  tvrdili, že zahynul jako malý chlapec na nemoc, která se v té době ještě nevedla léčit.

Byl pohřben 23. září 1918 na Vídeňském centrálním hřbitově Zentralfriedhof ve Vídeňské XI. okrese v 67 hřbitovním oddělení, v řadě č. 47 a hrobu č. 82 (4.

 

Zde jsme v říjnu 2013 pátrali po tomto hrobu. Místo jsme po několikaterém přepočítávání lokalizovali správně (alespoň to tak vypadá při zpětné kontrole na katastru hrobů hřbitova). Po samotném hrobu však již není památky. Místo se však zdá netknuté pozdějším pohřbíváním, jako je tomu například u několika vedlejších hrobů. Nahozená zemina si za ta léta (95 let) sedla a dřevěný kříž, kterým byl pravděpodobně jeho náhrobkem zetlel. Tak jsme alespoň zde položili malou kytičku.

 

 

Poznámky:

1)         Pro výcvik leteckého personálu byli zřízeny v listopadu 1914 Kuk Fliegerersatzkompanie (letecká výcviková náhradní (doplňovací) letecká rota) zkráceně – Flek. Do konce války jich vzniklo 22. Jedna z výcvikových rot byla umístěna na jediném vojenském letišti RakouskaUherska na českém území v Chebu – Fliegerersatzkompanie 16. Ta se začala tvořit na jaře 1917, oficiálně byla založena k 1. červenci 1917. Umístěna na letišti v Chebu (Eger), které postavilo město Cheb (Eger) a pronajalo K. u K. Luftfahrtruppe. Specializací Flek 16 byl dokončovací a kondiční pilotní výcvik. Zároveň sloužila jako záložní a doplňovací středisko pilotů pro bojové Fliegerkompanie (letecká rota).

 

2)         Vídeňské Nové Město (Wiener Neustadt) je okresní město v Dolním Rakousku, přibližně 50 km jižně od Vídně.

Bylo založeno roku 1194 vévodou Leopoldem V. Babenberským, jako pevnost Neustadt (Nova Civitas), aby zabránilo nájezdům Maďarů, časem proti Osmanské říši.

V roce 1751 zde byla založena Vojenské akademie Marie Terezie, která je zde umístěna dodnes. (Jen s výjimkou let 1919–1934 a 1955–1958, kdy byla umístěna v Enži a v období 1938–1955 kdy neexistovala.)

Zde severozápadně jen pár metrů od posledních domů Wiener Neustadt v polovině roku 1909 vzniklo první vojenské letiště Rakouska–Uherska, zasadili se o to Oberstleutnant Franz Hinterstoisser (tehdejší velitel Militäraeronautische Anstalt – Vojenský aeronautický institut) a Viktor Silberer.

 

3)         Jeho poslední působení je ve vojenském výkazu uvedeno Letecká škola – Mauer.

Stabsfeldwebel Karl Maurer, v roce 1916 absolvoval u Flek 6 ve Fischamendu pokračovací pilotní kurs. Později létal u Flik 17. Dne 17. června 1919 mu byla udělena Zlatá medaile za statečnost. Teoreticky mohl sloužit nějaký čas jako učitel létání u Flek.

 

4)         Zentralfriedhof (Centrální vídeňský hřbitov (jeden ze 46 vídeňských hřbitovů)) byl otevřen v listopadu 1874 a svou rozlohou patří k největším na světě. Jsou zde pohřbeni tři miliony lidí, v sekcích podle své výry, jezdí zde autobus a za mírný poplatek je povolen vjezd automobilům.

Vedle jiných je zde sekce s pohřbenými vojáky monarchie z první světové války s památníkem od Antona Hanáka (rakouský Čech) z roku 1925. Je zde také památník s hroby 2624 padlých Rudoarmějců a s dvanácti hrdiny Sovětského svazu.

 


Zdroje:

Rodinný archiv

Vojenský archiv Praha a Vojenský archiv Vídeň

www.valka.cz

www.friedhoefewien.at

 

 

Kontakt

Vyhledávání

 Stránky zaměřené na vojenskou historii


 

Navštivte Náš Svět

Naše cestovatelské stránky


Rodinní Válečníci jsou Archivovány

Novinky

26.05.2019 21:26

Svobodník Ján Baumann

letecký mechanik Leteckého pluku 3 a příslušník letecké skupiny Československé zahraniční armády ve Francii ...
26.05.2019 20:55

Tři články, Tři bratři Vysloužilové

FRANTIŠEK– ruský legionář, ALOIS – důstojník v záloze prodělají mobilizaci 1938 a JANA délesloužícího  podůstojníka první republiky, příslušníka Vládního vojska, italského partizána, rotného tankového praporu Československé brigády u Dunkerque  ...
19.11.2017 22:54

Začínáme prezentovat pár Osobních předmětů z dob Vělké války našich Válečníků

Máme zde šavli - Kozáckou Šašku Identifikační známku A pár dektetů k vyznamenání či k povýšení
12.07.2017 20:46

Desátník Slovenského štátu Tomáš Josef Lužbeták

Přiženěním jsem získal další příbuzné válečníky. Jedním z nich je i strýc manželčina otce (bratr jeho matky) Desátník Tomáš Josef Lužbeták.
28.06.2017 10:51

Příslušník SNB Strážmistr Ladislav Mašek

Článek popisující životní osudy dalšího Rodinného válečníka Ladislava Maška příslušníka SNB, zařazeného u Jáchymovských dolů .
06.08.2016 11:49

Popis Bojové jízdní rozvědky

Popis Bojové jízdní rozvědky  od 5., 7. a 8. střeleckého pluku Československých vojsk na Rusi od tehdejšího praporčíka Jiřího Zrzavého v červenci 1918 na Sibiři.      
05.08.2016 14:40

Jezdectvo Rakouska-uherska, předchůdce Jezdectva Československé branné moci

Jezdectvo na jehož základech budovala nová republika své jezdecké pluky.  Jejich organizace, počty, výzbroj a jejich uniformy, jež na počátku Velké války patřili již minulosti, ale i dnes jsou stále obdivované.
12.02.2016 12:39

Další Jezdectvo, tentokrát Jezdectvo Vládního vojska

Jezdectvo Vládního vojska 1939 - 1945
07.11.2015 15:19

Jak se stravovali Naši válečníci za Velké války

   Strava a polní kuchyně Rakousko-uherské armády za Velké války i ve Fotografii. K tomu několik polních kuhyní z evropských muzeí i moderních armád.
31.10.2015 16:51

Vagóny z Velké války – Für 40 Männer oder 6 Pferde

   V železničním depozitáři Národního technického muzea  (Praha) v Chomutově je i několik Vagónů s nimiž cestovali naši Rakousko – uherští pradědové na frontu Velké války.
TOPlist

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode