Knoller C. II stvořený rakouským konstruktérem Richard Knoller v roce 1916 jako dvoumýstný průzkumný a lehký bombardovací. Letoun byl protekcí zadán do sériové výroby u tří továren. Při letových zkouškách u jednoho vyrobeného letounu došlo 10. února 1917 k samovolné destrukci nosných ploch, při havárii posádka zahynula. Výroba byla následně zastavena. Vyrobeno bylo na 75 strojů, ty následně nebyli předány bojovým jednotkám. Dosloužili při pozemním výcviku posádek a mechaniků.
Fotografováno v dubnu 2015 v Národním technickém muzeu v Praze.
Hlavní technické údaje letounů Knoller C. II:
Rozpětí křídel 10, 12 m
Délka 8, 5 m
Výška 3, 2 m
Prázdná hmotnost cca 570 kg
Celková hmotnost cca 1110 kg
Rychlost cca 150 km/h
Motor: Austro Daimler 160 HP 15,6 l o výkonu 160 / dvoulistá vrtule o průměru 2, 8 m
Výrobce: Osterreich-Ungarische Flugzeugfabrik Aviatik, Wiener Karosserie und Flugzeugfabrik A.G. a Jacob Lohner & Co Weke GmbH – právě tato továrna vyrobila představovaný stroj v roce 1917.
Výzbroj: dva kulomety Schwarzlose ráže 8 mm. Jeden umístěn v kontejneru nad horním křídlem, ovládaný pilotem a druhý na lafetě v prostoru pozorovatele. Tři svisle zavěšené pumy průměru 200 mm v pumovnici v trupu.
Přestavovaná kamufláž je typu „Lozenge“. V roce 1916 vzniklo v Císařském Německu nové kamuflážní schéma pro pozorovací balóny, které se brzo ujalo i pro bojové letouny (duben 1917). Krátce nato novou kamufláž přijalo i K.u.K. Luftfahrtruppe. Jak na letounech které získali z Německa tak i na letounech které se vyráběli v Rakousku–Uhersku. Kamufláž se vyrábělo přímo u výrobce plátna potiskem tří až čtyř barev šestiúhelníků, které se nepravidelně střídali.
Zdroje:
NTM Praha
https://modelweb.modelforum.cz/2012/11/26/jak-na-nemecke-kamuflaze-lozenge/
Jiří
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————