Rodinní Válečníci

Karel (Karl) Vymětal *1897

<span style="font-family: " times="" new="" roman";="" font-size:="" 12pt;="" "" "times="" "" cs;="" "" "" ar-sa;"="">Verze 2 / 23.11. 2013

   Narodil se 13. června 1897 v Bosně a Hercegovině v Sarajevu, kde také vyrůstal. Ale jeho domovská příslušnost (dnes se řekne trvalá adresa) byla Šternberk na Moravě – po otci. Otec František Vymětal byl Militärrechnungobersoffizial 2. Klasse (Vrchní vojenský účetní oficiál – kapitán) účetním důstojníkem v Rakousko – Uherské armádě. Pracoval jako cenzurant a revident účtárny intendance u 15. sboru v Sarajevu, později u 1. pěší divize taktéž v Sarajevu.

 

Mohl narukovat do Rakousko – Uherské armády asi v roce 1916 (ale je možné, že až o rok později). Nastoupil do zatím neznámé vojenské akademie nebo kadetní školy jako její posluchač – Zögling. V prvním pololetí roku 1918 (je možné že již v roce 1917) byl poslán do Uherska (Maďarska) do města Szeged (Segedíň) ve čtvrti Rokus. Zde byl zapsán do leteckého kurzu  KuK Luftfahrtruppen  (Kaiserlich und Königlich Luftfahrtruppen). Což je Rakousko-Uherské vojenské letectvo, zde s největší pravděpodobností absolvoval kurz pro vojenské letecké pozorovatele či piloty.

Za kasárna mu sloužila Fraujungen schule (Dívčí škola), jenž byla dána k dispozici (zabavena) vojsku. Odtud zaslal své sestře Dorotce pohlednici, kterou sám namaloval s přáním vše nejlepšího k narozeninám. Předlohou mu mohla býti panoráma města kreslená z vyvýšeniny nad městem, věže nad hřbitovem v pravo mají podobný profil jako věže Segedíňké univerzity.

Zde v Szeged působily dvě Fliegerersatzkompagnie Letecké náhradní (doplňovací - výcvikové) roty Nr. 5 a Nr. 7 (1. Flek 5 zde byl na letišti v Szeged (Segedíň) - Rokus umístěn od 1. ledna 1915. Tato výcviková jednotka byla určena k střednímu pokračovacímu výcviku. Flek 7 byla také umístěna na letišti v Szeged (Segedíň) – Rokus, ale později byla poslána na letiště v Koloszvar. U jaké jednotky Flek v Segedíně mohl působit zatím netušíme. Pravděpodobně však již dříve musel někde vykonat začátečnický – elementární pilotní kurz, například u Flek 1, 3 či 4.

Nejpozději na začátku září 1918 (ale pravděpodobně o několik měsíců dříve) byl poslán do pokračovací letecké školy na letišti Wiener Neustadt (2. Zde taktéž působily dvě Fliegerersatzkompagnie Nr. 6 a Nr. 8, obě určeny k pokračujícímu výcviku. Ani zde netušíme u které jednotky Flek mohl působit. U Flek 8 složilo mnoho pilotů závěrečnou zkoušku. Pravděpodobně byli noví piloti ve Vídeňském Novém Městě podrobováni pilotní zkoušce a po úspěšném vykonání jim byl vystaven mezinárodní pilotní průkaz (3.

Ilustrační foto leteckého personálu KuK Luftfahrtruppen (Foker D.II)

Zde ho zastihla smrt, stalo se tak 19. září 1918. Podle služebních záznamů není zcela jasné zda zemřel  ve Vídeňském Novém Městě či v samotné Vídni. Není ani jasné zda, zemřel na následky letecké nehody, kterých bylo v leteckých školách požehnaně. Nebo podle vyprávění jeho sester (Theodory a Mařenky) na závažnou chorobu (španělská chřipka). Ty ovšem  tvrdili, že zahynul jako malý chlapec na nemoc, která se v té době ještě nevedla léčit.

Byl pohřben 23. září 1918 na Vídeňském centrálním hřbitově Zentralfriedhof ve Vídeňské XI. okrese v 67 hřbitovním oddělení, v řadě č. 47 a hrobu č. 82 (4.

 

Zde jsme v říjnu 2013 pátrali po tomto hrobu. Místo jsme po několikaterém přepočítávání lokalizovali správně (alespoň to tak vypadá při zpětné kontrole na katastru hrobů hřbitova). Po samotném hrobu však již není památky. Místo se však zdá netknuté pozdějším pohřbíváním, jako je tomu například u několika vedlejších hrobů. Nahozená zemina si za ta léta (95 let) sedla a dřevěný kříž, kterým byl pravděpodobně jeho náhrobkem zetlel. Tak jsme alespoň zde položili malou kytičku.

 

 

Poznámky:

1)         Pro výcvik leteckého personálu byli zřízeny v listopadu 1914 Kuk Fliegerersatzkompanie (letecká výcviková náhradní (doplňovací) letecká rota) zkráceně – Flek. Do konce války jich vzniklo 22. Jedna z výcvikových rot byla umístěna na jediném vojenském letišti RakouskaUherska na českém území v Chebu – Fliegerersatzkompanie 16. Ta se začala tvořit na jaře 1917, oficiálně byla založena k 1. červenci 1917. Umístěna na letišti v Chebu (Eger), které postavilo město Cheb (Eger) a pronajalo K. u K. Luftfahrtruppe. Specializací Flek 16 byl dokončovací a kondiční pilotní výcvik. Zároveň sloužila jako záložní a doplňovací středisko pilotů pro bojové Fliegerkompanie (letecká rota).

 

2)         Vídeňské Nové Město (Wiener Neustadt) je okresní město v Dolním Rakousku, přibližně 50 km jižně od Vídně.

Bylo založeno roku 1194 vévodou Leopoldem V. Babenberským, jako pevnost Neustadt (Nova Civitas), aby zabránilo nájezdům Maďarů, časem proti Osmanské říši.

V roce 1751 zde byla založena Vojenské akademie Marie Terezie, která je zde umístěna dodnes. (Jen s výjimkou let 1919–1934 a 1955–1958, kdy byla umístěna v Enži a v období 1938–1955 kdy neexistovala.)

Zde severozápadně jen pár metrů od posledních domů Wiener Neustadt v polovině roku 1909 vzniklo první vojenské letiště Rakouska–Uherska, zasadili se o to Oberstleutnant Franz Hinterstoisser (tehdejší velitel Militäraeronautische Anstalt – Vojenský aeronautický institut) a Viktor Silberer.

 

3)         Jeho poslední působení je ve vojenském výkazu uvedeno Letecká škola – Mauer.

Stabsfeldwebel Karl Maurer, v roce 1916 absolvoval u Flek 6 ve Fischamendu pokračovací pilotní kurs. Později létal u Flik 17. Dne 17. června 1919 mu byla udělena Zlatá medaile za statečnost. Teoreticky mohl sloužit nějaký čas jako učitel létání u Flek.

 

4)         Zentralfriedhof (Centrální vídeňský hřbitov (jeden ze 46 vídeňských hřbitovů)) byl otevřen v listopadu 1874 a svou rozlohou patří k největším na světě. Jsou zde pohřbeni tři miliony lidí, v sekcích podle své výry, jezdí zde autobus a za mírný poplatek je povolen vjezd automobilům.

Vedle jiných je zde sekce s pohřbenými vojáky monarchie z první světové války s památníkem od Antona Hanáka (rakouský Čech) z roku 1925. Je zde také památník s hroby 2624 padlých Rudoarmějců a s dvanácti hrdiny Sovětského svazu.

 


Zdroje:

Rodinný archiv

Vojenský archiv Praha a Vojenský archiv Vídeň

www.valka.cz

www.friedhoefewien.at

 

 

Kontakt

Vyhledávání

 Stránky zaměřené na vojenskou historii


 

Navštivte Náš Svět

Naše cestovatelské stránky


Rodinní Válečníci jsou Archivovány

Novinky

22.03.2024 22:01

Přepracován článek o českém

C. a K  hulánském pluku Alexandra II. ruského cara č. 11, včetně článků o dvou příslušnících 2. jezdeckého pluku, pozdějším Štábním kapitánu jezdectva v záloze Kašparu Hintermüllerovi a podplukovníkovi jezdectva Josefu Kořínkovi. Přidán též článek o bratrech Bilíkových, Františkovi a Josefovi. První byl povýšen in memoriam do hodnosti brigádního generála a druhý byl poručíkem jezdectva v záloze. Oba též byli příslušníci 2. jezdeckého pluku ruských legií.   C. a K. český hulánský pluk Alexandra II. ruského cara č. 11 Více zde: https://rodinnivalecnici.webnode.cz/rakousko-uhersko/jezdectvo-rakouska-uherska/jezdecke-pluky-rakouska-uherska/    C. a K. český hulánský pluk Alexandra II. ruského cara č. 11 Více zde: https://rodinnivalecnici.webnode.cz/rakousko-uhersko/jezdectvo-rakouska-uherska/jezdecke-pluky-rakouska-uherska/    C. a K. český hulánský pluk Alexandra II. ruského cara č. 11 Více zde:...
06.02.2024 22:17

Lékař pluku Otakar Karlík

   Pozdější Plukovník zdravotnictva Otakar Karlík, jeho cesta a služba ...
08.12.2023 22:07

Další důstojník 2. jezdekeho pluku Zrzavý Jiří

Štábní kapitán jezdectva Jiří Zrzavý, jeho nadřízený do kvalifikační listiny napsal: „Velmi spolehlivý vůdce v boji rozvážný … Velmi statečný“.
08.12.2023 21:39

Major Emil Schubert Edler von Schutterstein

Šlechtic mezi legionáři, slovní spojení zní stejně utopisticky jako pan továrník mezi proletáři. Přesto pozdější Major jezdectva Emil Schubert Edler von Schuttersein, byl důstojníkem 2. jezdeckého pluku a jezdecké umění předával svým kolegům a později se podílel na vypracování jezdeckého řádu.
05.12.2023 22:22

Poddůstojník Ladislav Brož legionářského 2. jízdního pluku,

Poddůstojník Ladislav Brož legionářského 2. jízdního pluku, začínal jako jezdec u Rakousko–Uherského u Hulánského pluku č. 11 a po vzniku Československa sloužil až do okupace u Dragounského pluku 2 v Olomouci.
02.12.2023 22:51

Dragounský pluk 2

Kompletně přepracován článek o 20ti leté historii Jezdeckého (později Dragounského) pluku 2 v Československé branné moci.
09.12.2022 21:36

Velitel eskadrony 2. jízdního pluku na magistrále Brigádní generál JUDr. Josef Koutňák

Po návratu z Ruska pozdější Brigádní generál JUDr. Josef Koutňák dostudoval v roce 1921 právnickou fakultu a v roce 1922 absolvoval Válečnou školu v Praze. Postupně velel jezdeckým plukům 10 a 8, jezdecké brigádě 1, byl přednostou I.2. jezdeckého oddělení v MNO. Poté byl velitelem jezdecké brigády 2 a následně 2. Rychlé divize. Aktivně působil v odboji za II. světové války a v únoru 1945 byl zatčen. V červenci 1945 byl jmenován velitelem tankového sboru. V roce 1948 byl penzionován.  
04.12.2022 21:20

Poručík zdravotní služby Vladimír Hobza 2. Jezdeckého

pluku ruských legií, pozdější Plukovník jezdectva a poslední velitel Dragounského pluku 7 a jako Brigádní generál velitel poválečné 16. divize v Karlových Varech.  
03.12.2022 23:29

Kapitán legií Josef Dostál - Pozdější Přednosta Jezdectva

muž, jenž velel jezdecké četě, eskadroně, korouhvi, Jezdeckému pluku 4 v Klatovech, Jezdecké brigádě 1. Byl také profesorem Velitelské školy v Praze a přednosta I/2. oddělení jezdectva a remontnictva na MNO v Praze – Divizní generál in memoriam Josef Dostál.  
26.05.2019 21:26

Svobodník Ján Baumann

letecký mechanik Leteckého pluku 3 a příslušník letecké skupiny Československé zahraniční armády ve Francii ...
TOPlist

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si www stránky zdarma!Webnode